Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Herken jezelf in een crisis

Geplaatst op 4 juni, 2020 om 7:35

In deze corona tijd ervaren veel mensen vermoeidheid. En weten niet echt waardoor dat komt. In feite kost ons dus iets energie of we laden ons energieniveau te weinig op. Dat laatste zou niet hoeven te gebeuren omdat je daar veel aan doet. Focussen we ons dus op het verliezen van energie dan komen we al snel op ons overlevingssysteem. Als het gaat om overleven dan kennen we twee strategieën: vechten of vluchten. Twee emoties of passies zetten ons hiertoe aan, namelijk woede en angst. Woede kost energie om ons groot en sterk te maken en de strijd aan te gaan, angst om snel weg te wezen. De derde strategie is (be)vriezen, een ander effect van angst. Een passieve vorm van reageren, eigenlijk niets meer doen. Angst is een mechanisme voor zelfbescherming en overleven. In de basis zou je zeggen dat dus iedereen hetzelfde reageert op deze crisis. En dat is niet zo en dat merk je ook in je omgeving, zoveel reacties en verschillend gedrag. Een belangrijke rol speelt ook hierbij welke persoonlijkheidstype jij hebt. Als jouw focus is om geen fouten te maken dan kost het je extra energie om alle opgelegde situaties te kunnen overzien. Als jouw focus is om niet afgewezen te worden en alleen komt te staan dan is de 1 ½ meter afstand en isolatie een energievreter. Als jouw focus is om niet te falen en geen succes te hebben dan mis je elke vorm van competitie en onderscheiding. Voel jij je niet verbonden en gezien dan is de isolatie extra moeilijk. Of angst om het leven te kunnen leven en zichzelf te geven. Focus jij je op veiligheid dan heb je het extra moeilijk omdat de besmettingskans op de loer ligt. Voel jij je beperkt, worden leuke dingen je ontnomen dan wordt het leven zwaar en vermoeiend. Ben jij bang voor je eigen kwetsbaarheid door de grote boze buitenwereld die maatregelen oplegt. Is jouw focus conflicten en harmonie dan is de huidige crisis ook zeer vermoeiend. Heb je weet van dit anders zijn van de mensen om je heen, dan zou het zo maar kunnen dat we corona beter kunnen aanpakken. En als je ook nu weet waarom jij energie verliest, onderneem dan actie om dit proces bij jezelf te herkennen en er wat aan te doen.

Categorieƫn: Geen