Genieten zonder stress, zonder kosten

Genietmomenten werken als een verslaving. We worden beloond door ons systeem dat graag wil dat jij geniet. Door veel vakanties, de mooie auto en huis. Lekker eten en drinken. Om dit te realiseren ontstaat ook (keuze)stress. Je wilt immers de beste genietmomenten. Ga je op vakantie: stress op Schiphol, de vlieguren en hotelongemakken. Je auto met hoge kosten en vuile velgen. Het huis vooral duurzaam en betaalbaar. Het gras op tijd gemaaid en hoognodig tijd om de buitenboel op te schilderen. Bij lekker eten vooral de beste restaurants en smaakvolle wijn. En uiteindelijk toch weer een beetje armer naar huis. Onze bloeddruk door stresshormonen op een veel te hoge waarde. Goed bezig hoor om te genieten van alledag. Dan hier de TIP om volop te genieten! Zonder zorgen en stress. Bezit is het einde van het vermaak... laat dat dus los en ga eens wandelen. Kijk naar dat mooie landgoed en luister naar de vogels en de stilte van de natuur, geniet ervan. Zie eens hoe de eigenaar van dat landgoed zwoegt om het zo mooi te maken, voor jou. Denk dan wauw wat mooi en loop weer verder, je genietpunt opgeslagen. En zo geniet je van de natuur, van dieren en alles wat een positieve uitwerking heeft op jou. Zonder stress en elke dag weer opnieuw je genietpunten opbouwen.

Alcohol je vriend

Alcohol je vriend is weer eens een ander geluid dan alle berichten die je tegenkomt hoe slecht het voor je is. Een vriend die je bijstaat. Af en toe een glaasje is heel gezellig om met anderen het glas te heffen en thuis op de bank met een goed boek. Dit zal mede jou een zeker geluksgevoel geven, en dat is gezond. Drink je echter elke dag en meerdere glazen dan zou je kunnen stellen dat er meer aan de hand is. Een oorzaak- gevolg situatie die ik vaak tegen kom in de gesprekken. Want zou het kunnen dat het jou even doet vergeten dat het leven ook best zwaar is. Opmerkelijk is ook dat alcohol juist depressief gevoel veroorzaakt. En daarmee ook een verslavend effect heeft. Veel beter is om na te gaan waar je nu van weg gaat en of alcohol (snoepen, gokken, veel eten..) nu wel de juiste manier is om je ongewenste gevoel te 'verbergen'. In coaching komen we tot een positieve wending in dit proces. Waarmee je ook meer energie krijgt, beter slaapt, een gezond gewicht krijgt en vooral zin in elke dag! Ik gun ook jou een beter leven, hartelijke groet Paul Baas

Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Energiek door Corona tijd heen

Geplaatst op 19 mei, 2020 om 7:20

Hoe kom je af van hardnekkig gepieker in de Coronaperiode...
Corona is een belangrijke bron van gepieker. Een constante denkmodus voor al wat er om je heen gebeurt. Je drukke baan, je drukke leven hield en houdt je in een constante paraatheid. Dit systeem gaat dus niet meer op 'uit'. En als jouw baan als overspannen werkende niet wordt  bedreigd dan ervaar je veelal deze tijd als een ontspanning, prima dus. Bij gezinnen waar al spanningen waren nemen deze ook toe. Dat kan ook aanleiding zijn dat de relatie op hoogspanning komt. Vooral omdat je deze isolatietijd veel vaker met elkaar doorbrengt.
Corona geeft ook veel onzekerheid. Dit oer principe (Maslov) heeft met veiligheid, bestaansrecht, een primaire taak. Is dit niet aanwezig dan worden alle volgende ontwikkelingen zoals ook zelfontplooiing 'on hold' gezet. Vraag je dus niet af waar die passiviteit door ontstaat!
Zolang het leven voorspelbaar is, kunnen mensen heel goed hun stresssysteem bezweren. Een voorspelbaar dagelijks ritme zorgt voor een ontspannen gevoel. Door Corona is dat nu weg, vandaar het gevoel van spanning, zelfs terwijl je niet zoveel doet op een dag, als je thuiswerkt of dat je werk geheel tot stilstand is gekomen. En wij reageren evolutionair sterk op onzekerheid, ons bestaansrecht.
Piekeren is in de basis een functionele reactie van het brein om problemen op te lossen. En na te denken over de toekomst. Het kan leiden tot jezelf machteloos overleveren aan de situatie. En dan blijf je maar rondjes draaien in je hoofd. Slapeloze nachten en de gevolgen voor het dagritme zijn hierop volgend. We hebben dus psychologische basisbehoeften: het horen bij een groep, het ervaren van autonomie over je leven en het gevoel competent te zijn in iets. En als er bij één iets hapert dan schiet ons brein in de alarmstand. Hij wil dat je aan de slag gaat om dit op te heffen.
Als je dus piekert, kijk dan eens naar deze 3 basisbehoeften en je afvragen wat je er aan kan doen.
Van sommige dingen moet je accepteren dat je er geen controle over hebt. Dat rondjesdraaien ontstaat wanneer je een doel nastreeft dat eigenlijk niet haalbaar is. En dan blijft jouw alarmsysterm constant afgaan. Door de isolatiesituatie ligt bijvoorbeeld het voorkomen van eenzaamheid buiten je cirkel van invloed. Accepteren is dus een eerste goede stap. Maak je gedachten concreet: wat is het probleem, hoe definieer je dat en wat kan jij daaraan doen.
Voor veel mensen een goed moment om een holistisch coach in te schakelen om deze automatische piloot situationeel te laten vliegen.

Categorie├źn: Geen