Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Energiek door Corona tijd heen

Geplaatst op 19 mei, 2020 om 7:20

Hoe kom je af van hardnekkig gepieker in de Coronaperiode...
Corona is een belangrijke bron van gepieker. Een constante denkmodus voor al wat er om je heen gebeurt. Je drukke baan, je drukke leven hield en houdt je in een constante paraatheid. Dit systeem gaat dus niet meer op 'uit'. En als jouw baan als overspannen werkende niet wordt  bedreigd dan ervaar je veelal deze tijd als een ontspanning, prima dus. Bij gezinnen waar al spanningen waren nemen deze ook toe. Dat kan ook aanleiding zijn dat de relatie op hoogspanning komt. Vooral omdat je deze isolatietijd veel vaker met elkaar doorbrengt.
Corona geeft ook veel onzekerheid. Dit oer principe (Maslov) heeft met veiligheid, bestaansrecht, een primaire taak. Is dit niet aanwezig dan worden alle volgende ontwikkelingen zoals ook zelfontplooiing 'on hold' gezet. Vraag je dus niet af waar die passiviteit door ontstaat!
Zolang het leven voorspelbaar is, kunnen mensen heel goed hun stresssysteem bezweren. Een voorspelbaar dagelijks ritme zorgt voor een ontspannen gevoel. Door Corona is dat nu weg, vandaar het gevoel van spanning, zelfs terwijl je niet zoveel doet op een dag, als je thuiswerkt of dat je werk geheel tot stilstand is gekomen. En wij reageren evolutionair sterk op onzekerheid, ons bestaansrecht.
Piekeren is in de basis een functionele reactie van het brein om problemen op te lossen. En na te denken over de toekomst. Het kan leiden tot jezelf machteloos overleveren aan de situatie. En dan blijf je maar rondjes draaien in je hoofd. Slapeloze nachten en de gevolgen voor het dagritme zijn hierop volgend. We hebben dus psychologische basisbehoeften: het horen bij een groep, het ervaren van autonomie over je leven en het gevoel competent te zijn in iets. En als er bij één iets hapert dan schiet ons brein in de alarmstand. Hij wil dat je aan de slag gaat om dit op te heffen.
Als je dus piekert, kijk dan eens naar deze 3 basisbehoeften en je afvragen wat je er aan kan doen.
Van sommige dingen moet je accepteren dat je er geen controle over hebt. Dat rondjesdraaien ontstaat wanneer je een doel nastreeft dat eigenlijk niet haalbaar is. En dan blijft jouw alarmsysterm constant afgaan. Door de isolatiesituatie ligt bijvoorbeeld het voorkomen van eenzaamheid buiten je cirkel van invloed. Accepteren is dus een eerste goede stap. Maak je gedachten concreet: wat is het probleem, hoe definieer je dat en wat kan jij daaraan doen.
Voor veel mensen een goed moment om een holistisch coach in te schakelen om deze automatische piloot situationeel te laten vliegen.

Categorie├źn: Geen

0