Genieten zonder stress, zonder kosten

Genietmomenten werken als een verslaving. We worden beloond door ons systeem dat graag wil dat jij geniet. Door veel vakanties, de mooie auto en huis. Lekker eten en drinken. Om dit te realiseren ontstaat ook (keuze)stress. Je wilt immers de beste genietmomenten. Ga je op vakantie: stress op Schiphol, de vlieguren en hotelongemakken. Je auto met hoge kosten en vuile velgen. Het huis vooral duurzaam en betaalbaar. Het gras op tijd gemaaid en hoognodig tijd om de buitenboel op te schilderen. Bij lekker eten vooral de beste restaurants en smaakvolle wijn. En uiteindelijk toch weer een beetje armer naar huis. Onze bloeddruk door stresshormonen op een veel te hoge waarde. Goed bezig hoor om te genieten van alledag. Dan hier de TIP om volop te genieten! Zonder zorgen en stress. Bezit is het einde van het vermaak... laat dat dus los en ga eens wandelen. Kijk naar dat mooie landgoed en luister naar de vogels en de stilte van de natuur, geniet ervan. Zie eens hoe de eigenaar van dat landgoed zwoegt om het zo mooi te maken, voor jou. Denk dan wauw wat mooi en loop weer verder, je genietpunt opgeslagen. En zo geniet je van de natuur, van dieren en alles wat een positieve uitwerking heeft op jou. Zonder stress en elke dag weer opnieuw je genietpunten opbouwen.

Alcohol je vriend

Alcohol je vriend is weer eens een ander geluid dan alle berichten die je tegenkomt hoe slecht het voor je is. Een vriend die je bijstaat. Af en toe een glaasje is heel gezellig om met anderen het glas te heffen en thuis op de bank met een goed boek. Dit zal mede jou een zeker geluksgevoel geven, en dat is gezond. Drink je echter elke dag en meerdere glazen dan zou je kunnen stellen dat er meer aan de hand is. Een oorzaak- gevolg situatie die ik vaak tegen kom in de gesprekken. Want zou het kunnen dat het jou even doet vergeten dat het leven ook best zwaar is. Opmerkelijk is ook dat alcohol juist depressief gevoel veroorzaakt. En daarmee ook een verslavend effect heeft. Veel beter is om na te gaan waar je nu van weg gaat en of alcohol (snoepen, gokken, veel eten..) nu wel de juiste manier is om je ongewenste gevoel te 'verbergen'. In coaching komen we tot een positieve wending in dit proces. Waarmee je ook meer energie krijgt, beter slaapt, een gezond gewicht krijgt en vooral zin in elke dag! Ik gun ook jou een beter leven, hartelijke groet Paul Baas

Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Uitstelgedrag

Geplaatst op 13 februari, 2020 om 7:10

Morgen gaan we lijnen....En veel andere dingen worden uitgesteld. Waarom doen we dit? 1) Emotie: de klus die we moeten doen roept eigenlijk negatieve emoties op. We voelen ons onzeker door de omvang van de klus. Bang om het fout te doen. Of we zien op tegen contact met een bepaalde persoon. En vaak doen we dan leuke klussen eerst. 2) Tijd: dingen in de toekomst raken ons minder dan ervaringen in het hier en nu. Iedereen weet dat een vervelende klus niet verdwijnt door hem uit te stellen. Sterker nog, uitstel leidt vaak op termijn tot meer stress. Immers je wordt er elke dag aan herinnerd en opgeteld naarmate de uitsteldagen heb je per saldo meer rotgevoel. Die toekomstige pijn heeft minder invloed op je dan het onmiddellijke plezier van het afhandelen van de klus. Ook bij roken en andere verslavingen maakt de onmiddellijke beloning ons blind voor de straf die later volgt. 3) Brein: Volgens neurologen is er bij een deel van de mensen een verband tussen uitstelgedrag en minder goed functionerende frontale hersengebieden. Dit is de plek waar processen plaatsvinden als impulsbeheersing, plannen en het evalueren van je eigen gedrag. Hoe voorkom je uitstel? Verdeel grote taken in kleinere taken die per stuk minder weerzin oproepen. Stel tussentijdse deadlines, praktisch door toezegging te doen aan iemand dat je een klus dan en dan klaar hebt. Creëer een werkomgeving die je helpt. Houd kortetermijnpleziertjes en andere vormen van afleiding zo ver mogelijk uit de buurt. Maak taken aantrekkelijk door jezelf af te vragen hoe belangrijk het is, een persoonlijke vraag voor lastige klussen. Voorkom dat uitstel wordt beloond. Hanteer dus strikte deadlines en zorg voor beloning als het werk op tijd af is. Domweg verstand op '0' kan je ook helpen een klus te doen. En.. vergeef jezelf het uitstel van gisteren en probeer vandaag gewoon weer opnieuw. Niet morgen ... maar vandaag!

Categorie├źn: Geen