Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Uitstelgedrag

Geplaatst op 13 februari, 2020 om 7:10

Morgen gaan we lijnen....En veel andere dingen worden uitgesteld. Waarom doen we dit? 1) Emotie: de klus die we moeten doen roept eigenlijk negatieve emoties op. We voelen ons onzeker door de omvang van de klus. Bang om het fout te doen. Of we zien op tegen contact met een bepaalde persoon. En vaak doen we dan leuke klussen eerst. 2) Tijd: dingen in de toekomst raken ons minder dan ervaringen in het hier en nu. Iedereen weet dat een vervelende klus niet verdwijnt door hem uit te stellen. Sterker nog, uitstel leidt vaak op termijn tot meer stress. Immers je wordt er elke dag aan herinnerd en opgeteld naarmate de uitsteldagen heb je per saldo meer rotgevoel. Die toekomstige pijn heeft minder invloed op je dan het onmiddellijke plezier van het afhandelen van de klus. Ook bij roken en andere verslavingen maakt de onmiddellijke beloning ons blind voor de straf die later volgt. 3) Brein: Volgens neurologen is er bij een deel van de mensen een verband tussen uitstelgedrag en minder goed functionerende frontale hersengebieden. Dit is de plek waar processen plaatsvinden als impulsbeheersing, plannen en het evalueren van je eigen gedrag. Hoe voorkom je uitstel? Verdeel grote taken in kleinere taken die per stuk minder weerzin oproepen. Stel tussentijdse deadlines, praktisch door toezegging te doen aan iemand dat je een klus dan en dan klaar hebt. Creëer een werkomgeving die je helpt. Houd kortetermijnpleziertjes en andere vormen van afleiding zo ver mogelijk uit de buurt. Maak taken aantrekkelijk door jezelf af te vragen hoe belangrijk het is, een persoonlijke vraag voor lastige klussen. Voorkom dat uitstel wordt beloond. Hanteer dus strikte deadlines en zorg voor beloning als het werk op tijd af is. Domweg verstand op '0' kan je ook helpen een klus te doen. En.. vergeef jezelf het uitstel van gisteren en probeer vandaag gewoon weer opnieuw. Niet morgen ... maar vandaag!

Categorie├źn: Geen

0