Genieten zonder stress, zonder kosten

Genietmomenten werken als een verslaving. We worden beloond door ons systeem dat graag wil dat jij geniet. Door veel vakanties, de mooie auto en huis. Lekker eten en drinken. Om dit te realiseren ontstaat ook (keuze)stress. Je wilt immers de beste genietmomenten. Ga je op vakantie: stress op Schiphol, de vlieguren en hotelongemakken. Je auto met hoge kosten en vuile velgen. Het huis vooral duurzaam en betaalbaar. Het gras op tijd gemaaid en hoognodig tijd om de buitenboel op te schilderen. Bij lekker eten vooral de beste restaurants en smaakvolle wijn. En uiteindelijk toch weer een beetje armer naar huis. Onze bloeddruk door stresshormonen op een veel te hoge waarde. Goed bezig hoor om te genieten van alledag. Dan hier de TIP om volop te genieten! Zonder zorgen en stress. Bezit is het einde van het vermaak... laat dat dus los en ga eens wandelen. Kijk naar dat mooie landgoed en luister naar de vogels en de stilte van de natuur, geniet ervan. Zie eens hoe de eigenaar van dat landgoed zwoegt om het zo mooi te maken, voor jou. Denk dan wauw wat mooi en loop weer verder, je genietpunt opgeslagen. En zo geniet je van de natuur, van dieren en alles wat een positieve uitwerking heeft op jou. Zonder stress en elke dag weer opnieuw je genietpunten opbouwen.

Alcohol je vriend

Alcohol je vriend is weer eens een ander geluid dan alle berichten die je tegenkomt hoe slecht het voor je is. Een vriend die je bijstaat. Af en toe een glaasje is heel gezellig om met anderen het glas te heffen en thuis op de bank met een goed boek. Dit zal mede jou een zeker geluksgevoel geven, en dat is gezond. Drink je echter elke dag en meerdere glazen dan zou je kunnen stellen dat er meer aan de hand is. Een oorzaak- gevolg situatie die ik vaak tegen kom in de gesprekken. Want zou het kunnen dat het jou even doet vergeten dat het leven ook best zwaar is. Opmerkelijk is ook dat alcohol juist depressief gevoel veroorzaakt. En daarmee ook een verslavend effect heeft. Veel beter is om na te gaan waar je nu van weg gaat en of alcohol (snoepen, gokken, veel eten..) nu wel de juiste manier is om je ongewenste gevoel te 'verbergen'. In coaching komen we tot een positieve wending in dit proces. Waarmee je ook meer energie krijgt, beter slaapt, een gezond gewicht krijgt en vooral zin in elke dag! Ik gun ook jou een beter leven, hartelijke groet Paul Baas

Blog

Train de juiste patronen en geniet van meer energie en levensplezier!


Je leefstijl bestaat uit patronen. Een leefpatroon bestaat uit een eetpatroon, beweegpatroon, denkpatroon, slaappatroon en ontspanpatroon. Patronen geven op de lange termijn energie, creativiteit en vrijheid. Of geven op de lange termijn moeheid, prikkelbaarheid en gevangenschap.

De huidige mens heeft verkeerde patronen, want:


- eet te weinig groente 

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/voeding/cijfers-context/huidige-situatie#!node-voeding-van-volwassenen


- drinkt te veel alcohol  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18/gemiddeld-1-glas-alcohol-per-dag


- beweegt te weinig

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sport-en-bewegen/cijfers-context/huidige-situatie#!node-beweeggedrag-0


- slaapt heel slecht

https://nos.nl/artikel/2193578-we-slapen-dus-slecht-maar-wat-kunnen-we-daaraan-doen.html


Ik wil je uitdagen om de juiste patronen te gaan trainen. Misschien vraag je je af of je nu de juiste patronen hebt? Het antwoord krijg je van je lichaam. Het heeft de juiste voorwaarden nodig om goed te kunnen functioneren. Helaas leer je nergens wat je lichaam echt nodig heeft.

Dus je moet zelf op zoek gaan. Helaas komen de meeste mensen pas in actie als ze hun gezondheid zijn verloren. Dan gaan ze haastig op zoek, en steken ze veel energie in het terugwinnen van deze gezondheid.

Het oerbrein komt in actie door noodzaak. Als je met de rug tegen de muur staat.

Het mensbrein komt in actie door een verlangen. Datgene doen waar je blij van wordt. Verlangen naar een gezonde en gelukkige toekomst en beseffen dat je om dat te bereiken vandaag invloed kunt uitoefenen met de keuzes die je maakt. Bron Drs Richard de Leth (auteur Oersterk)

Blog

Gezond gewicht: andere levensstijl

Geplaatst op 8 februari, 2020 om 5:25

Mijn ervaring is dat er zoveel dieten zijn geweest en ook allemaal weer verdwenen zijn. Het is natuurlijk ook inspelen op de dag van vandaag. Vroeger toen we fysieker bezig waren in ons bestaan en nu met meer stress in ons leven. Het lichaam is ook een volhouder. Ooit ontwikkeld met de kennis dat we naar voedsel moeten zoeken en we dus ook perioden meemaken dat het er niet is. Kijk maar eens hoeveel voedsel wij importeren om toch elke dag een uitgebreide maal te kunnen maken. En dus hebben we een grijpvooraad en een groot magazijn. Dat laatste om vooral voedsel te hebben op momenten dat het in onze omgeving er niet is. En zolang we ons niet echt inspannen blijft dat groot magazijn onaangeroerd. Want we bewegen minder en daarbij stouwen we op veel momenten van de dag allerlei lekkerheden naar binnen. En datgene wat niet opgebruikt wordt gaat langzaamaan het groot magazijn in. En zo zien we onszelf meer en meer 'uitdikken'. En ergens hebben we een heel strenge magazijnchef die eigenlijk niet wil dat we aan de magazijnvoorraad komen als de grijpvoorraad niet eerst op is! Een 'dieet' heeft een goede uitwerking als je het lang volhoudt (de magazijnchef gek zeurt). Belangrijk is dus om hetgeen je eet, af te stemmen op je verbruik van die dag. En dat is dus voor iedereen anders: onthoud een bouwvakker niet van koolhydraten. Complex dus en veel deskundigen die zeggen dat ze het weten. De 'schijf van 5 ' is omstreden omdat juist iedereen een eigen 'dieet' zou moeten hebben. Vandaar dat ik kies voor veranderen van levensstijl als je kilo's kwijt wilt. Meer of juist minder eetmomenten, kleinere porties (geen pan op tafel), gevarieerd, met nadruk op zelf klaarmaken, onbewerkt, als het kan biologisch en natuurlijk goed monitoren op verslaving: koffie, alcohol, snoep, frisdrank, chocolade en andere heerlijkheden.

Een artikel in het NRC over andere levensstijl vwb keuze van voedselbereiding: 

Vrijwel elk dieet verliest uiteindelijk zijn effect omdat je terugvalt in je oude (eet)gewoonten. Wil je blijvend een gezond gewicht, stop dan met diëten en pas je levensstijl aan. Dat begint met vers en onbewerkt voedsel, roepen deskundigen nog net niet in koor. Onderzoeker Kevin Hall van het National Institute of Diabetes and Digestive heeft ontdekt dat de mate waarin voedsel bewerkt is, veel meer uitmaakt dan de hoeveelheid vetten of koolhydraten. Proefpersonen kregen bewerkte en onbewerkte voeding en bij onbewerkte voeding vielen ze af. Producenten van bewerkte voeding hebben een groot deel van de spijsvertering al gedaan. Je hoeft minder je best te doen om de energie uit het eten te halen.

Ikzelf maak de keuze om zo min mogelijk E-nummers binnen te krijgen. Ze zijn weliswaar goedgekeurd en ook vaak lichaamseigen maar de hoeveelheid die ze erin doen, zoals E621 (mononatriumglutamaat of Ve-tsin) is zo sterk van (lekkere) smaak dat we veel van dat product gaan eten en dus ook (te) veel van die stof binnen krijgen. Daarbij verpest het je smaak uiteindelijk en kies je sneller voor een product met deze smaakstof dan een puur product dat je zelf op smaak brengt met reguliere kruiden. Eigenlijk een verslavingseffect. En samengesteld voedsel heeft conserveermiddel, kleurstoffen, emulgatoren en stabilitoren: hoe zijn die stoffen in ons lichaam bevorderlijk voor gezondheid?

Categorie├źn: Geen